Alkohol w popkulturze #2 - Jakie trunki pokazują w filmach?
W ostatnim wpisie wspominaliśmy o sile popkultury i wpływie, jaki wywiera ona na kształtowanie określonych zachowań konsumenckich. Tekst poświęcony był głównie muzyce i przykładom akcji marketingowych największych producentów alkoholu w kooperacjach z ambasadorami marek kojarzonymi z pierwszych stron gazet. W tym artykule skupimy się jednak na gwiazdach kina, kinematografii i trunkach w niej obecnych.
Zaczniemy od tytułu, który w rozmowach o whisky w filmie pojawia się nadzwyczaj często. Od 15 już lat wspomina się pamiętną rolę Billa Murraya w wyśmienitym „Między słowami” Sofii Coppoli, gdzie główna postać, w którą wcielał się aktor reklamowała japońską whisky Hibiki od Suntory. To jednak nie pierwszy kontakt japońskiego koncernu z branżą filmową. Już w 1974 roku amerykański aktor i muzyk Sammy Davis Jr wystąpił w reklamie Suntory Whisky. Marka kilka lat później do swoich marketingowych działań zatrudniała gwiazdy takie jak Mickey Rourke, Keanu Reeves, Sean Connery czy Peter Falk znany z roli porucznika Columbo. Whisky Hibiki można też było ujrzeć w filmie Wolverine (2013).
Drugim koncernem z Japonii, który silnie związany jest z branżą alkoholową jest Asahi Breweries. Jest on właścicielem znanej z produkcji whisky marki Nikka. Jak wcześniej wspomniane Suntory, Nikka również do reklamy swoich produktów angażowała zagraniczne nazwiska związane ze światową kinematografią. Najbardziej rozpoznawalni to np. Orson Welles uznawany za twórcę najlepszego w historii kina filmu Obywatel Kane czy aktor Roy Scheider znany z takich klasyków jak np. Odyseja Kosmiczna, Szczęki czy Francuski Łącznik.
W ostatnich latach echem odbiła się też pamiętna scena ze Skyfall (2012). Bohaterem-trunkiem w niej była 50-letnia whisky Macallan destylowana w 1962 roku. To oczywiście nie ostatnia styczność marki z X muzą. Z nowszych produkcji warto choćby wskazać ubiegłoroczną „Grę o wszystko” z Kevinem Costnerem i Jessicą Chastain – tam w towarzystwie koniaków Remy Martin XO i Hennessy XO, wódek Skyy, Belvedere i Absolut obecna jest Macallan 18-letnia. Z tym brandem wiąże się jeszcze jedno ciekawe uwiecznienie. W 19 sezonie kreskówki South Park możemy ujrzeć whisky o nazwie Makallan 12yo wizualnie różniącą się tylko literką w nazwie od faktycznej Macallan 12yo.
Nie jest odkryciem fakt, że najłatwiej zarówno w filmach, jak i serialach zobaczyć można trunki od największych, najbardziej rozpoznawalnych producentów z ogromnymi budżetami na marketing. Bo któż z nas nie miał okazji na szklanym ekranie zobaczyć butelki Jacka Danielsa, Johnniego Walkera, whisky Chivas Regal, Glenfiddich czy Jameson? Poniżej zamieszczamy tylko kilka przykładów, w których wymienione brandy są widoczne.
Jack Daniel’s:
- Menażeria (1978) – z kultową dziś sceną w wykonaniu Johna Belushi,
- Golden Eye (1995) – scena, kiedy James Bond (Pierce Brosnan) prowadzi rozmowę z M,
- Lśnienie (1980) – scena rozmowy Jacka Torrance’a (Jack Nicholson) z barmanem,
- Czekając na wyrok (2001) – wypijany z małej buteleczki przez postać, w którą wciela się Halle Berry (miłośnicy Wild Turkey też odnajdą tam scenę z tym burbonem w rękach Heatha Ledgera),
- serial Narcos (1 odcinek 3 sezonu) – scena toastu;
Johnnie Walker:
- Blade Runner 2049 (2017) – w rękach nie kogo innego jak Harrisona Forda,
- Adwokat diabła (1997) – tym razem po butelkę sięgała Charlize Theron,
- Ocean’s Twelve (2004) – tu obok słynnego „Jasia” zobaczyć te można takie marki, jak Jack Daniel’s, J&B, Moet&Chandon, Bombay, Blanton’s, Woodford Reserve czy Grey Goose,
- Lot (2012) – głośna produkcja z Denzelem Washingtonem w roli głównej; w filmie obecne są też trunki takie jak tequila Jose Cuervo, gin Bombay i Tanqueray, rum Bacardi, wódki Ciroc i Grey Goose,
- ponownie Narcos (9 odcinek 3 sezonu) – gdzie “Pacho” Herrera dzierży w dłoni butelkę J.W.;
Chivas Regal:
- American Made (2017) z Tomem Cruise’m,
- Czerwona jaskółka (2018) i Pasażerowie (2016) z Jennifer Lawrence (w tym drugim razem ze świetnymi dominikańskimi rumami Kirk & Sweeney),
- Weselny tydzień (2018) z Adamem Sandlerem, Chrisem Rockiem i Stevem Buscemi,
- Anon (2018) z Clive’m Owenem i Amandą Seyfried (tu w postaci hologramów na ścianach budynku),
- serial Billions m.in. Paulem Giamatti
Dostrzeżenie tak rozpoznawalnych marek w oglądanych przez nas obrazach nie jest trudne. A co z markami nieco mniejszymi lub mniej na naszym rynku rozpoznawalnymi? Oczywiście też można się ich dopatrzeć, jednak nie z taką intensywnością jak w przypadku marek wymienionych wcześniej (i nie w tak ogromnych produkcjach).
Na sam koniec zostawiliśmy listę kilku naszych ulubionych dzieł, w których można również natknąć się na product placement :)
- Death Proof (2007) – w produkcji Quentina Tarantino znalazły się burbony Wild Turkey oraz Four Roses,
- Rzeka tajemnic (2003) – w tym nagrodzonym 2 Oscarami filmie Clinta Eastwooda poza kilkoma markami piwa znalazły się takie whisk(e)y jak Wild Turkey, Knob Creek, Jack Daniel’s, Tullamore Dew czy J&B,
- Contratiempo (2016) – na początku tego absolutnie genialnego thrillera dość wyraźnie widoczna jest butelka równie godnego uznania 15-letniego rumu Matusalem,
- True Detective – serial, którego przeoczyć nie można, to i whisky, których na pewno nie przegapicie, Jameson oraz Johnnie Walker Blue Label,
- House of Cards – serial, którego przedstawiać nie trzeba ;) a w nim m.in. whisky Balvenie, Glenfiddich, Chivas Regal i Jameson,
- Logan (2017) – w tej odsłonie opowieści o Wolverinie w jednej ze scen pojawia się butelka Fireball.
Przykłady można by mnożyć w nieskończoność. A Wy macie jakieś swoje perełki kinematografii, w których obecne są marki kojarzone z trunkami?