Alkohol w popkulturze #1 - O jakich trunkach wspominają piosenki?
O sile popkultury nie trzeba nikogo przekonywać. Światowe brandy doskonale znają moc jej oddziaływania i od lat w swoich działaniach marketingowych wykorzystują przemysł muzyczny i filmowy do wywarcia odpowiedniego wpływu na potencjalnych nabywców. Marki z branży alkoholowej współpracują z największymi gwiazdami kultury popularnej oraz dbają o to, by ich produkty można było zobaczyć w teledyskach czy filmach. Wiele marek alkoholu stało się symbolami stylu życia, charakteru, statusu itp.
WHISKY W POPKULTURZE
Najlepszym przykładem marki nierozerwalnie łączonej z konkretnym wizerunkiem jest Jack Daniel’s silnie kojarzony choćby z muzyką rockową i rockandrollowym lifestylem. Z butelką tej whiskey wielokrotnie uwieczniono m.in. Slasha z Guns ‘n Roses, Bona Scotta z AC/DC, muzyków Rolling Stones, Jimiego Page’a z Led Zeppelin czy Lemmy’ego Kilmistera z Motorhead (popularny drink z Jacka Danielsa i coli otrzymał po śmierci muzyka oficjalnie nazwę „Lemmy”). Trunek z Tennessee ma nawet swoje 2 oficjalne edycje wypuszczone w hołdzie Frankowi Sinatrze, który też był jego miłośnikiem. Amerykański zespół The Devil Makes Three jeden ze swoich utworów zatytułował nawet Old Number 7 na cześć emblematu widocznego na etykiecie trunku.
Pozostając jeszcze przy muzyce rockowej nie sposób nie wspomnieć o legendarnej Janis Joplin kojarzonej z kolei bezsprzecznie z butelką słodkiego Southern Comfort.
MARKI ALKOHOLOWE A MUZYKA HIPHOPOWA
Na przełomie XX i XXI wieku również muzyka hiphopowa zaczęła kojarzyć się z wieloma markami luksusowych brandów alkoholowych. Styl teledysków zaczął się zmieniać i coraz częściej zamiast ulicznych scenerii klipy przestawiały przyjęcia i imprezy na jachtach czy w willach, gdzie widoczne były kosztowne trunki. Jedną z pierwszych marek wspominanych w rapie był koniak Hennessy, m.in. w utworach Hennesey n Buddah Snoop Dogga (2000) czy Hennesey 2Paca (2004). Również koniak Courvoisier doczekał się uwiecznienia w kawałku Pass the Courvoisier amerykańskiego rapera Busta Rhymes’a (2002). Kolejne lata to szybki wzrost product placementu brandów alkoholowych w rapie i kulturze hiphop.
Poniżej przedstawiamy listę przykładowych utworów, w których obecne są dostępne na całym świecie produkty największych marek luksusowych alkoholi:
- Kendrick Lamar – Alright (2015) – whisky Crown Royal
- Gucci Mane feat. Migos -I Get The Bag (2017) – Bumbu Rum
- 50 Cent – Disco Inferno (2005) – szampany Dom Perignon i Louis Roederer Cristal
- P. Daddy – Blow a Check (Bad Boy Remix) (2015) – wódka Ciroc
- Dave East ft. Wiz Khalifa - Phone Jumpin (2017) – szampan Veuve Clicquot
Ponadto warto wspomnieć, że światowi giganci świata alkoholi w swoich długofalowych programach marketingowych wspierają się ambasadorami znanymi z pierwszych stron gazet. Ich lista jest naprawdę długa, ale warto wspomnieć choćby o współpracy marek:
- Hennessy z takimi osobami jak Erykah Badu, Manny Pacquiao, Martin Scorsese czy raper Nas będący ambasadorem brandu od 2012 roku,
- Ciroc ze wspomnianym wyżej P.Daddy, który od 2007 roku również piastuje stanowisko ambasadora marki,
- Jim Beam z Milą Kunis, Kid Rockiem czy na rynek azjatycki z Leonardo DiCaprio,
- Campari z aktorkami Salmą Hayek, Evą Green, Jessicą Alba czy Evą Mendes,
- Haig Club z piłkarzem Davidem Beckham,
- Mackmyra z zespołem Motorhead,
- Spey Whisky z piłkarzem Michaelem Owenem,
- Cointreau z modelkami Laetitią Casta czy Ditą Von Teese,
- Martell z niemiecką aktorką Diane Kruger,
- Wild Turkey z aktorem Matthew Mcconaughey,
- Jose Cuervo z aktorem Kieferem Sutherland.
W następnym wpisie postaramy się wskazać kilka marek alkoholi, które można wychwycić uważnie przyglądając się najpopularniejszym serialom i filmom. Znajdą się tam zarówno klasyki w swoim gatunku, jak i współczesne produkcje. Bądźcie z nami, kolejny wpis już niebawem.
A tymczasem jeśli chcecie być na bieżąco z naszymi nowościami zapraszamy do kontaktu oraz śledzenia nas na facebooku.